FOTO: August Sandström/Din Bil

”Jag är uppväxt hemma i garaget”

Lena Blidborg är servicerådgivare på Din Bil Skoda InfraCity. En roll hon stortrivs i.
– När någon kommer in och känner oro för sin bil är det viktigt att förmedla att hoppet inte är ute. Vi kan hjälpa till, säger hon.

För fem år sedan bytte undersköterskan Lena Blidborg bana. Hon lämnade vårdsektorn och började jobba som bilförsäljare på Din Bil SEAT. Efter ett år blev hon servicerådgivare på Volkswagen Bromma, innan hon gick vidare till Skoda (2015). Karriärbytet gick galant. ”Jag är uppväxt hemma i garaget”, beskriver hon.

– Bilar har jag alltid gillat och haft omkring mig. Dessutom har jag varit gift med en mekaniker. Jag kör mc, själavård för mig, och lånar gärna min dotters snöskoter. Nu är kanske försäljning inte det jag tycker är allra roligast och därför blev det ganska naturligt att flytta över till rådgivningen.

FOTO: Din Bil

Lena och hennes 14 kollegor huserar i Skodas toppmoderna anläggning i Infracity, Upplands Väsby. Den invigdes så sent som i augusti 2016.

– Det är väldigt fräscha lokaler och många kunder kan därför knappt tro att det är en verkstad. Det har varit jätteroligt att få vara med och starta en verksamhet från början och se hur mycket som måste lira på vägen för att allting ska gå bra. Vi har nöjda kunder och personalen blir allt mer sammansvetsad.

Spindeln i nätet

Den sociala delen, mötet med alla slags människor, samt tillfredsställelsen i att kunna hjälpa andra lyfter hon som det bästa med jobbet.

– När någon kommer in med bekymrade veck i pannan och känner oro för ”vad har hänt med min bil, hur dyrt kommer det att bli?”… då känns det skönt när jag kan bidra till att lösa problemet och göra kunden glad. Bilen är en viktig del i mångas liv.

Servicerådgivaren är Skodas spindel i nätet. Det är många arbetsuppgifter som ska lösas – och trådar att dra i. Slutmålet är att kunden ska få den bästa upplevelsen.

FOTO: Din Bil

– Jobbet är faktiskt inte helt olikt vården där du också måste ställa många frågor för att veta vad det handlar om. Du måste kunna känna av vilka åtgärder som krävs. Är det något vi ska förbeställa/planera? Vi pratar med reservdelsavdelningen eller någon tekniker, bokar tid och upplyser kunden. Ska han eller hon ha lånebil? Du måste vara tillgänglig i telefon, ta emot besökare, planera verkstadsarbeten, svara på tekniska frågor och leta efter och plocka fram reservdelar.

Pedagogisk

Som bekant har alla inte alltid sin bästa dag. När så är fallet fokuserar Lena på att lyssna, och därefter vända och vrida på ärendet för att hitta det positiva.

– Det gäller att vara pedagogisk. Om en kund är arg handlar det oftast om att det är något fel på produkten, och tycker att ”här har jag köpt en ny bil och det här går sönder eller fungerar inte”. Men då löser vi det och påminner om garantin. Vi vill underlätta så mycket som möjligt och i fall där det krävs erbjuder vi en lånebil.

Vilka frågor får du oftast?
– Om underhåll. Sedan är det vanligt förekommande att en kund hör något missljud i bilen. Ibland är det inget fel utan i stället handlar det om att en del köpare förväntar sig att en ny bil ska vara tyst. Men det finns inga ljudlösa bilar…

Har du något bra tips till Skoda-ägare?
– Om du har en ny eller hyfsat ny bil tycker jag det är viktigt att du vänder dig till en auktoriserad verkstad. Vi har en helt annan kunskap och du garanteras att allt blir utfört på rätt sätt. Du kan tycka att det är dyrare men i förlängningen är det inte så.

– Det finns fall där kunder lämnat bilar på andra verkstäder som sedan gjort fel, dessvärre fel som inte omfattas av garantin. Då blir det väldigt dyrt och det är tråkigt. Tyvärr uppger en del verkstäder att de är auktoriserade, och ja så kan det vara, men inte på Skoda.

Se också filmen: ”Möt Lena – en av våra Servicehjältar

Publicerat: 27 januari, 2017 Senast ändrad: 14 december, 2018
Skrivet av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.